ClearWater03

Причини зміни тарифів на водопостачання та водовідведення

Комунальне підприємство «Водоканал м. Ужгорода» є підприємством централізованого водопостачання та водовідведення, діяльність якого направлена на забезпечення споживачів питною водою за допомогою комплексів об’єктів, споруд, розподільних водопровідних мереж, пов’язаних єдиним технологічним процесом виробництва та транспортування питної води, а також із відведення та очищення господарських та інших стічних вод за допомогою об’єктів, споруд, колекторів, трубопроводів, пов’язаних єдиним технологічним процесом, що забезпечує життєдіяльність мешканців обласного центру і вважається стратегічно важливим об’єктом інфраструктури міста.

Державна політика у сфері житлово-комунальних послуг ґрунтується на принципах раціонального використання наявних ресурсів, сталого розвитку населених пунктів, забезпечення функціонування підприємств, установ та організацій, що виробляють та надають комунальні послуги на умовах самофінансування, досягнення рівня економічно-обґрунтованих витрат на виробництво таких послуг, регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги у випадках, передбачених Законом, з урахуванням природних особливостей відповідного регіону та технічних можливостей, що визначено Законом України «Про житлово-комунальні послуги».

Так, повноваженнями щодо встановлення тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення комунальному підприємству наділено Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), а підприємство є її ліцензіатом. Тарифи на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення розробляються відповідно до вимог Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 10.03.2016 року №302 та затверджуються відповідними Постановами комісії.

Відповідно до вимог чинного законодавства України, державна цінова політика у сфері діяльності суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання, що здійснюють діяльність на суміжних ринках реалізується відповідно до законодавства про природні монополії та інших законів України.

Державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб’єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку.

Державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими, тобто забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).

Зміна рівня державних регульованих цін здійснюється в порядку і строки, що визначаються органами, які відповідно до Закону України «Про ціни та ціноутворення» здійснюють державне регулювання цін. Зміна рівня державних регульованих цін може здійснюватися у зв’язку із зміною умов виробництва і продажу (реалізації) продукції, що не залежать від господарської діяльності суб’єкта господарювання. Державні колегіальні органи, яким є НКРЕКП, під час встановлення державних регульованих цін на товари, до складу таких цін обов’язково включають розмір їх інвестиційної складової частини.

Відтак, задля забезпечення безперебійної роботи стратегічно важливого об’єкту, яким є підприємство, важливо забезпечувати його стабільний фінансово-економічний стан, який полягає у:

  • своєчасних розрахунках за спожиту електричну енергію комплексами об’єктів та спорудами, що задіяні у процесі видобутку, транспортуванні питної води та очищення господарських та інших стоків;
  • виплату заробітної плати працівникам підприємства;
  • сплати податків, зборів та інших платежів до бюджетів різних рівнів;
  • вчасного розрахунку із постачальниками за реагенти, матеріали, інші товарно-матеріальні цінності, що використовуються підприємством при виконанні аварійних та планових ремонтних роботах тощо.

Питання перегляду цін та тарифів на комунальні послуги є досить вагомим , оскільки є не тільки економічним але й соціально спрямованим, та стосується не тільки кожного окремого громадянина, а і кожного підприємства у галузі водопостачання та водовідведення.

Протягом минулих років, перегляд цін та тарифів штучно стримувався, а діючи тарифи не покривали фактичну собівартість продукції , що призводило до постійних збитків підприємств, зокрема і КП « Водоканал м. Ужгорода».

Як зазначалось, досягнення рівня економічно-обґрунтованих витрат на виробництво послуг з водопостачання та водовідведення, регулювання цін/тарифів на ці послуги відбувається з урахуванням природних особливостей відповідного регіону та технічних можливостей підприємств. Зокрема, до таких чинників відносяться технологічні особливості виробництва питної води, джерел водопостачання – підземних чи поверхневих – протяжність мереж водопостачання та водовідведення, їх стан, стан обладнання та споруд, що задіяні у процесі видобування питної вод, її підготовки та транспортування до кінцевого споживача – мешканця міста чи прилеглих населених пунктів.

Є чинники, що не залежать від господарської діяльності підприємства, так, наприклад, ріст вартості електричної енергії, яка забезпечує технологічний процес, про який йшла мова вище, та прогнозована вартість її на ринку з початку 2022 року зросте на 35%. Також, приблизно на 18%, зросла вартість хімічних реагентів, які використовуються при підготовці «сирої» води до вимог питної, встановленої вимогами ДержСанПіну. А з ростом вартості електроенергії та інших складових, зростає і вартість товарів і матеріалів, які використовуються підприємством для проведення планових та аварійних робіт тощо.

Таким чином, підприємства, у тому числі і КП «Водоканал м. Ужгорода» змушені реагувати на зміни цінової політики на ринках, що призводять до зростання витрат підприємств при виконанні покладених на них обов’язків та виконувати вимоги діючого законодавства України, в частині дотримання вимог ціноутворення.


Адміністрація КП «Водоканал м. Ужгород»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *